Dag 3: Rocky – Das Musikal

8 Dec

Rocky - Original Hamburg Cast (2012)

Rocky – Das Musikal – Fight From The Heart
Musik: Stephen Flaherty
Sångtexter: Lynn Ahrens
Libretto: Thomas Meehan

Rocky – the musical?  Skämtar du?

Det var min spontana reaktion när jag första gången hörde planerna på att förvandla denna Oscarvinnande film från 1976 till musikal. Och när de sen sa att den skulle få sin urpremiär i Hamburg och dessutom på tyska…
Ett bättre recept på katastrof hade jag svårt att tänka mig…

Fast det är klart… musik och sångtexter av Stephen Flaherty och Lynn Ahrens som skapat ett par av mina absoluta favorit musikaler (Ragtime och Lucky Stiff) och sen Thomas Meehan som skrev librettot till bl a Hairspray och Annie.  Vi pratar om riktiga erfarna proffs här, folk som verkligen kan sin sak och har skapat fantastiska musikaler så kanske, kanske…

Fast, allvarligt!
Rocky?

Men premiär har den haft. 
Den 19 november i år, närmare bestämt.
På tyska.
Och i Hamburg.
Och bra recensioner fick den!
Och jag har köpt castalbumet. Så klart! Ett av mina nyaste inköp.

Det första man, i alla fall jag, måste komma förbi är det faktum att den sjungs på tyska för det känns ovant. Sen så är flera av de medverkande amerikaner och en del av dem har inte riktigt lärt sig att behärska språket än vilket gör att det blir svårt att förstå texterna. Och skapar lite ofrivillig komik. Men jag kom snabbt förbi det. För det här är en ganska så behaglig score, som definitivt växer med upprepad lyssning. Föreställningen utspelar sig på sjuttiotalet och det hörs på musiken som innehåller lite ”Phillysound”, lite hårdrock, en skvätt blues, lite gospel och så lite trallvänlig eurodisco. En blandning som resulterar i en cd som känns varierad och som överraskar.

Jag har inte sett föreställningen men den känns i grunden som en intim produktion och det är i de solistiska partierna och i ett par duetter som musiken verkligen lyfter. Ensemblenumren är däremot nästan pinsamt dåliga (Dieser Mann m fl) och känns som nått man tvingats skriva för att få till några stora shownummer.
Naturligtvis innehåller den ett par redigt saftiga musikalballader också där framförallt Wenn es weiter regnet och Fight from the Heart är suggestiva och förmodligen snart kommer att höras på mängder av auditions. Det finns även en skön Kander/Ebb-aktig karaktärslåt, Im Ring, ett par underbara duetter mellan Rocky och Adrian och en massa andra kul låtar.
Några rediga bottennapp finns också men dem låter jag passera för denna gång.

I föreställningen framförs Eye of the Tiger men den finns inte med här, förmodligen av copyright skäl. Rocky’s Theme hörs dock lite i början och under hela boxningsmatchen. Japp, de kör boxningsmatchen på scen och den snutt jag sett ser helt fantastisk ut. Fast att ha med matchen på cd:n känns helt menlöst. Vi får höra två boxningskommentatorer berätta vad som sker på scen med Rocky temat spelandes i bakgrunden… Det är knappast det spår jag kommer att lyssna mest på om man säger så.
Men som helhet en riktig överraskning. Me like. Och ska nog försöka ta mig till Hamburg för att se.
En stark trea.

Kommentera

