Dag 14: Let My People Come

19 Dec

LetMyPeopleCome-FrontCoverL

Let My People Come: A Sexual Musical (1974) 1 167 föreställningar off-Broadway, 106 föreställningar på Broadway
Musik och sångtexter: Earl Wilson jr

I love to screw
with you
anywhere at all
Every time we ball
In the bedroom or the kitchen,
In the bathtub or the hall
Grab my ass,
Step on the gas,
Screw me to the wall
Screw, screw everybody loves to screw

Det här är den första versen i den första sången i musikalrevyn Let My People Come och det är en av de mer diskreta texterna.
Definitivt den första barnförbjudna musikalen på denna blogg. Och redigt barnförbjuden dessutom! Här frossas det i runda ord och olika sexuella situationer och varianter för här handlar det om sex, sex och inget annat än sex! Titlar som Come In My Mouth, Whatever Turns You On och Give It To Me säger väl allt.

Den här showen är verkligen ett barn av sin tid. Efter den enorma framgång som ”vuxna” musikaler, som Hair (1 750 föreställningar), och revyer, som Oh, Calcutta! (sammanlagt 7 273 föreställningar fördelade på två uppsättningar) haft mot slutet av sextio- och början av sjuttiotalet så hade slussarna öppnats för vad man kunde visa på en scen i USA och Let My People Come var en av de mest framgångsrika av 70-talets sexmusikaler.

Grymt glad och trallvänlig musik med riktigt 70-tals groove bjuds det på här. Inte lika starka melodier som i Hair kanske men betydligt snuskigare – och roligare! Här sjungs det inga protestsånger, ingen samhällskritik eller anti-krigsmanifestationer utan allt handlar bara om sex. Och man har med en slags hommage till Hair också, Dirty Words är ett syskon till Hair’s Sodomy.

Jag blir alldeles lycklig av att höra det här. Sex i denna musikal är så härligt fritt från fördomar, sjukdomar, skam och pekpinnar. De hyllar bara det härliga och sköna. Och de gör det med mycket humor också. För det här är ingen allvarlig, ”seriös” föreställning även om den tog upp viktiga saker också. Och, som sagt, det avspeglar sig i musiken som är väldigt positiv och som det svänger gott om men som också vågar vara både poetisk och lågmäld när det behövs.
En hälsningen från en betydligt oskyldigare och naivare tid.
En ny favorit!

Favvisar: Choir Practise, The Cunnilingus Champion of Company C, Take Me Home With You och Linda, Georgina, Marilyn & Me.

Föreställningen fick en revival i Chicago för ett par år sedan och möttes av positiva recensioner. Kanske dags att göra en svensk uppsättning…???? Vad säger ni 2Entertain?

Kuriosa:

Det här var en super succé på sin tid och spelades över stora delar av världen. I Philadelphia slog den rekord och spelades i 10 år och i  Toronto gick den i 8, vilket gör den till en av de musikaler som spelats längst i Kanadas historia!

Castalbumet nominerades till en Grammy 1974

Sången The Cunnilingus Champion of Company C finns bara med på den första pressningen av albumet, på den andra så ersattes den av Whetever Turns You On. Anledningen var att upphovsmännen blev stämda eftersom låten helt uppenbart var ett plagiat av Boogie Woogie Bugle Boy.

Ett litet avslutande citat från showen: ”Welcome ladies, to Fellatio 101, I’m Professor Niles, I’m glad that you could come … back and forth let nothing snag, once you learn how not to gag…”

Revyn kommer att få en revival i New York i vår. Närmare bestämt så kommer den att ha premiär den 14:e februari 2013.

let-my-people-come-lp-ad

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: