Dag 39: Nils Holgerssons Underbara Resa

13 Jan

holgersson227x298
Nils Holgerssons Underbara Resa (2012), 32 föreställningar
Musik: P-O Nilsson
Sångtexter: Bim Wikström
Libretto: Bim Wikström & Annika Kofoed, baserad på Selma Lagerlöfs bok med samma namn.

Handling:
Nils är en ung pojke som känner sig missförstådd och hatar allt och alla, djur som människor. Han lyckas dra på sig en tomtes vrede och blir av denne förvandlad till pyssling. Som pyssling kan Nils både förstå och prata med alla djuren. Han blir vän med tamgåsen Mårten som har en dröm om att få flyga tillsammans med vildgässen. När högfjällsgåsen Akka och hennes flock flyger förbi så bestämmer sig Mårten för att följa dem. Även Nils följer med ridande på Mårtens rygg. De två får vara med om mängder av olika äventyr och faror när de tillsammans med Akkas flock korsar Sverige på väg mot Kebnekajse.

Känns som väldigt svensk musik med dragspel, fiol och flöjt, mycket folkviseton. Låter bitvis lite som BAO och det menar jag som en komplimang. Jag gillar sånt. Jag tycker mig höra lite exotiska musikaliska accenter också, som Balkan-, afrikanska- och klezmerinfluenser.
Musiken är glad, dansant och upplyftande. Det är kanske inte en blivande musikalklassiker men kul är den.
Både de solistiska och ensembleinsatserna är bra fast jag kan uppleva att inspelningen av rösterna gör att de låter lite ”burkiga” ibland.

Det enda riktiga smolket i bägaren är att cd:n är så kort, bara 27 minuter. Det känns som att vissa sånger klipps av innan de är färdiga, Kattens sång till exempel. Det är synd för jag hade väldigt gärna velat höra mer.

Favvisar: Skolgårdsdans, Selmas sång, Fria fåglar, Högfjällsgäss, Rävens väntan, Vårfest

Pressklipp:
”I manusförfattarna Bim Wikströms och Annika Kofoeds bearbetade, men gentemot förlagan ändå lojala version bjuds man på ett allkonstverk med hög svans- och vingföring. I estetiskt anslående och tekniskt raffinerade scener uppvisar man genomgående och utan irriterande skarvar en fin balans mellan de dramatiska, musikaliska och koreografiska elementen. Detta också mycket tack vare Yvonne Ericssons sofistikerade och finurliga scenografi som smidigt och elegant flyter ihop med Signe Kroghs raffinerade videode- sign med skuggspel och dekorativa panoramavyer projicerade i fonden.
– Martin Lagerholm, Kvällsposten

Stundtals blir resultatet lite stolpigt pekpinnepedagogiskt. Men barnen i publiken verkar inte besväras.

Men emellanåt, i synnerhet i andra akten, tappar föreställningen energi och blir lite upphackad i småscener. Det är trots allt mycket som ska tryckas in. Musiken blir räddningen.

Det är musiken, tillsammans med de praktfulla klädedräkterna, som verkligen lyfter den här föreställningen.
-Elin Wrethov, Helsingborgs Dagblad

Videosar:
Bakom kulisserna

Trailer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: