Dag 60: La Strada

3 Feb

a8e962e89da040b654bb5110.L
La Strada (1969), 1 föreställning.
Ingen inspelning finns av Broadwayversionen, jag har lyssnat på den studioinspelade demoversionen från 1967.
Musik & sångtexter: Lionel Bart (+ Martin Charnin, texter och Elliot Lawrence, musik)
Libretto: Charles K. Peck, Jr. baserad på Federico Fellinis film med samma namn.

Den unga flickan  Gelsomina, säljs av sin fattiga mor till en halvdan kringresande atlet, Zampanò, för att bli hans assisten. Hon får agera clown i hans nummer, nått hon visar sig vara bra på och sakta så börjar hon bli showens stjärna. Hon blir förälskad i Zampanò trots att han regelbundet misshandlar henne.
När de ansluter sig till en cirkus så blir Gelsomina god vän med en av cirkusclownerna som erbjuder henne råd och sin vänskap. Denna vänskap gör Zampanò svartsjuk och i ett bråk så dödar han clownen. Gelsomina är otröstlig efteråt men följer trots detta Zampanò på hans färd tills han en dag bara lämnar henne. Det resulterar i att hon så småningom dör.

En riktigt klassisk flopp.
Musikalen hade musik av Lionel Bart, mannen som en gång skrev världssuccén Oliver!
Det började med en en demo eller ”concept”-inspelning som kom 1967 (det är den jag har). Barts namn var fortfarande relativt hett trots att det mesta han skrivit efter Oliver! floppat, så man beslutade sig för att sätta upp den på Broadway. Snabbt insåg man att både manus och sånger behövde fixas till under repetitionsperioden. Bart, som var Londonbaserad, valde att inte åka över till USA under repperioden, han hade svåra missbruksproblem och personliga demoner att slåss mot. Så medan de repade och hade sina try-outs så kom Martin Charnin (bl a sångtexterna till Annie) och Elliot Lawrence (orkestrerare för ett flertal olika musikaler och The Tony Awards 1967 – 2010) för att som ”show doctors” hjälpa till att fixa showen. Barts musik bearbetades och byttes gradvis ut i så stor grad att vid premiären så fanns bara tre av hans originalsånger kvar. Detta medför att det är svårt för mig att bedöma musikalen som gick på Broadway, så jag går bara på det jag har.

Vad jag har förstått så var det som visades på Broadway en kolsvart, sanslöst tragisk och hemsk föreställning som saknade poesin, skönheten och medkänslan som Fellini lyckades ge en i grunden brutal och obehaglig berättelse. Musikalen blev en av de mest deprimerande musikaler som nånsin gått på Broadway.

Barts musik känns bitvis väldigt tydligt Nino Rota (han var lite av Fellinis huskompositör) influerad förutom att den är fylld av typiska 60-tals grooves. Jag tycker om det jag hör. Mycket till och med.
Till min stora förvåning finns det en humor, charm och kärlek i många av låtarna.  Det finns en lättare svärta också men den är inte det minsta dominerande.
Det hela är väldigt sextiotal men på ett bra sätt. Många låtar kan jag höra en artist som Petulia Clark framföra och få en hit med.
Jag förstår inte riktigt varför Barts musik byttes ut för jag tycker det här är bättre än många av de Charnin/Lawrence sånger som fanns med på Broadway, ja av de som jag hört alltså. Deras låtar känns tyngre och svartare medan de här är mer up beat och optimistiska. Kanske att det var just det som var felet med dem. Kanske att de skar sig för mycket mot det svarta, tunga manuset? Jag vet inte men  demon är riktigt bra och det känns tragiskt att den är så bortglömd.

Favvisar:
To Be A Performer, Nothing, Something Special, Belonging

Kuriosa:
I programbladet på premiärkvällen så hade man lagt in ett maskinskrivet blad där det stod: ”At this performance, additionell music and lyrics by Martin Charnin and Elliot Lawrence.” Lite blygsamt med tanke på att dessa bägge herrar mer eller mindre hade  skrivit en helt ny musikal.

Det här var Bernadette Peters första huvudroll på Broadway. Hon var 21 år gammal.

Larry Kert, original Tony i West Side Story, spelade cirkusclownen Mario som mördas. Hans syster Anita Ellis är känd för att ha dubbat  Rita Hayworth sångröst i alla hennes filmer bl a Gilda.

Att starta med att ge ut en ”concept” inspelning av en musikal för att få uppmärksamhet och intressenter är samma metod som Andrew Lloyd Webber och Tim Rice använde sig av för Jesus Christ Superstar och Evita, fast det gick ju lite bättre för dem.

En annan Fellinifilm som förvandlats till musikal är Le notti di Cabiria (1957) som blev Sweet Charity (1968) och den blev en stor succé.

Pressklipp:
”So if you go, go for the staging and the acting, forget the music and more or less ignore the book. You will enjoy miss Peters against a landscape by Mr. Lee (scenografen, mitt tillägg) that really does justify Fellini and the memory of a fine movie.”

- Clive Barnes, Times



”I don’t think anybody could lift a musical like La Strada more than a couple of inches.

But I’d rather see a good revivel of Carnival (1961).
”
– Johan Chapman, Daily News



”Alan Schneider (regissören, min anmärkning) obviously had little control over his actors, who roamed the stage spreading show-biz mannerisms like cream cheese on a bagel. The over-all result was bound to be sloppy and out of control. Indeed it was.

Peters is a neat performer despite her tendency to speak like a squeezed balloon.

Neither of the two composers seemed aware that the show was supposed to be Italian.
– Martin Gottfried, Women’s Wear Daily

Videosar:
Larry Kert och Carol Lawrence framför tonight från West Side Story
Bernadette Peters i en reklamfilm för Playtex Cross-Your-Heart-BHn från 1969.
Snuttar ur Oliver!
There’s Gotta Be Something Better Than This ur Sweet Charity

Audiosar:
Kvalitén är inte den bästa men klart lyssningsbara ändå, om inte annat så för att höra en Broadway legend i början av sin karriär.
Seagull, Starfish, Pebble med Bernadette Peters
Belonging & Only More (Belonging är en av de få av Barts sånger som behölls)
Everything Needs Something

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: