Blackbirds of 1928 (1928), 518 föreställningar
Musik: Jimmy McHugh
Sångtexter: Dorothy Fields
På tjugotalet så spelades det ett antal musikalrevyer på Broadway med enbart svarta i ensemblen och det här var den mest framgångsrika av dessa.
Dessa shower och deras popularitet bidrog till att sakta men säkert riva ner den rasliga segregering som fanns på de flesta teaterscenerna vid denna tid – både på och bakom scenen. Och naturligtvis så bidrog hitsen ur showerna till att popularisera och etablera jazzen vilket i sin tur rev ner ännu fler barriärer. Men det var en seg och långsam process och fortfarande en bit in på sextiotalet så fanns det en i det närmaste slentrianmässig rasism som är skrämmande när man ser tillbaka på den tiden.
Det är så häftigt att ha hittat denna cd-återutgivning av inspelningar gjorda 1933. Här har man bevarat alla sångerna från showen. De spelades in på 6 stycken stenkakor som både kunde köpas som ett komplett set (det första i sitt slag som återgav en hel show) eller individuellt.
Flera ur originalensemblen, som Adelaide Hall och Bill ”Bojangles” Robinson, finns med här, tillsammans med Duke Ellington och hans orkester. Lägg till det ett par nummer med Ethel Waters och Cab Calloway och ni förstår säkert att lyckan är total.
Det här är ett litet mirakel att få lyssna på. Så det svänger!
Och att få höra dessa standards så som de framfördes när de skrevs…
Wow, är allt jag kan säga.
Det här är knastrig digitaliserad musikhistoria av allra högsta klass!
Favvisar:
I Can’t Give You Anything But Love, Diga Diga Do, Doin’ The New Low-Down, I Must Have That Man
Kuriosa:
På skivan finns en inspelad hälsning från Jimmy McHugh och Dorothy Fields där de berättar hur stolta de är över att man beslutat sig för att spela in denna show och vilka minnen den frambringar hos dem. Sen brister Dorothy ut i sång och sjunger:
”Gee, these records really do sound swell, baby
Let’s all say a prayer so they will sell, baby
Till that lucky day, you know darn well, baby
We can’t give you anything but love…
– Goodbye, we hope we’ll see you sometime…”
Hmmm, marknadsföring var så mycket mysigare förr!
Dorothy Fields var en av de riktigt stora textförfattarna inom musikalvärlden och en av de få kvinnliga. Bland allt hon skrivit finns The Way You Look Tonight som gav henne och Jerome Kern (musiken) en Oscar för årets bästa låt 1936, librettot till musikalen Annie Gert Your Gun och sångtexterna till musikalerna Redhead (1959), Sweet Charity (1966) och Seesaw (1973). Hon skrev texten till över 400 sånger.
Ljudisar:
Baby med Adelaide Hall
Gems from Blackbirds of 1928 med Warren Mills and his Blue Serenaders
I Must Have That Man med Duke Ellington and his Orchestra
Videosar:
Erbie Fitch’s Twitch ur Redhead
Big Spender ur Sweet Charity
Medley från Seesaw
Kommentera