Dag 83: The Best Little Whorehouse Goes Public

26 Feb

0c6d81b0c8a0025da358b110.L

The Best Little Whorehouse Goes Public (1994), 16 föreställningar
Musik & sångtexter: Carol Hall
Libretto: Larry L. King & Peter Masterson

Efter att hennes bordell The Chicken Ranch i Texas tvingats stänga har den forna ”madamen” Mona Stangley dragit sig tillbaka.
Samtidigt i Las Vegas så har ägaren till en annan bordell, Stallion Fields, shappat när det upptäcks att han varken redovisat omsättningen eller skattat för vinsten. Det visar sig handla om millioner, $ 26 millioner närmare bestämt.
IRS, det amerikanska skatteverket, ber då Mona att ta över verksamheten så att de kan få in de undanhållna skattepengarna.
Det visar sig vara svårt för henne att både få verksamheten att gå runt och samtidigt betala av på den enorma skatteskulden. Så hon kontaktar en före detta pojkvän som också är ett finansiellt geni och ber honom om hjälp. Han kommer på att ända sättet att öka lönsamheten är att förvandla bordellen till ett AB och introducera det på börsen.
Det här går inte hem i alla läger speciellt inte hos en extremt konservativ Senator som gör sitt bästa för att sätta käppar i hjulet…

Finns en del bra låtar gömda här och det mesta låter precis så som man förväntar sig att en standardmusikal skulle låta på den tiden. Inte nått nytänkande eller experimentellt utan glatt, fartigt, showigt, lite sentimentalt, lite country, lite pop och allt är så där lagom och publikfriande. Så som cd är den helt okej. Inget speciellt men helt ok.

Favvisar:
Change In Me, It’s Been A While, Brand New Start, Call Me

Kuriosa:
Det här är en fristående fortsättning på musikalen Det Bästa Lilla Horhuset i Texas som kom 1978 och var en enorm succé, över 1500 föreställningar blev det.
Den filmades också och filmen blev 80-talets mest framgångsrika filmmusikal.
I filmen sjöng Dolly Parton, som spelade bordellmamman Mona, sin gamla hit  I Will Always Love You, som var listetta 1974 och som blev det en gång till 1982 tack vare filmen.
The Best Little Whorehouse Goes Public floppade däremot totalt, den hatades av kritikerna och lockade tydligen inte publiken heller för trots telefonsexscener, strippor, bordeller, politisk satir och massor av glitter så gapade salongen tom och efter 16 föreställningar så gick ridån ner för sista gången.
Måste verkligen ha varit ett hemskt manus och/eller iscensättning för musiken är ju helt okej. Fast den låter väldigt mycket som The Best Little Whorehouse In Texas lät när den kom. När jag tänker efter så är grundintrigen nästan identisk också med sitt tema av bordell kontra maktfullkomlig fanatiker – fast den gången var det en konservativ frireligiös pastor… Kanske inte så konstigt att den inte gick hem ändå.

Att man lät Goes Public utspela sig i Las Vegas var ju smart för då kunde man visa ett antal Vegas inspirerade shownummer med oerhört lättklädda flickor. Dessutom så hade man med Cher, Elvis Presley, Liberace och Siegfried & Roy imitatörer, lite stand up komiker och naturligtvis massor av neon.

Pressklipp:
… a glitzy musical that tries very hard to live up to the lower standards of Las Vegas.
It’s got the leggy showgirls, the glowing neon, the costumes cut up to here and down to there, the M.C. with the frilly tuxedo shirt, the clink-clink-clink of slot machines paying off, and Siegfried and Roy (portrayed by one actor, half of whom is made up as Siegfried, the other half as Roy).
What it ain’t got is fun.

The basic directorial tactic of Mr. Tune and Mr. Masterson is to bombard an audience — an approach that would probably work better if they had material to bombard the audience with. But ”Whorehouse Goes Public” is too dopey to be effective as political satire, too tame to qualify as raunch and not garish enough to claim its vulgarity as a real badge of honor.
You’d do better to cash in your frequent flier mileage and go see the real thing.
– David Richards, The New York Times

Rubrik: All Beds Are Off With ”Whorehouse”

Bob Mackie’s costumes are so garish that what he has whipped up for Cher suddenly looks restrained and dignified.

Much of the humor may have been gathered from comedy writers’ wastebaskets, since it is not funny enough (a sketch about the President getting a haircut, for example) for any of the primetime comedy shows. The story itself is crudely told, with pathetic interludes in which a Vegas em-cee tells feeble jokes.
Tommy Tune’s staging is astonishingly limp. At least when he is pretentious (as in ”Grand Hotel” or ”Nine”), his imagination makes clever leaps. The high point of his work here is a phone sex number in which the girls are swept around the stage in Lucite boxes by their clients, who then gyrate atop the boxes alternately grabbing their phones and their crotches.

The original ”Whorehouse” wasn’t much, but its backwoods insult humor was disarming. The sequel is of interest only in setting new parameters for Broadway vulgarity.
– Howard Kissel, New York Daily News

Runrik: Oh Brothel! This Is Awfull!

The show’s most bizarre aspect is its frenetic anxiety to be all things to all audiences – corny for the out-of-towners, knowing, for the in-towners; cute, sophisticated and familiar, rightwing yet iconoclastic, dirty yet palatable. I think it’s called schizophrenic.
The staging is over-Tommy-Tuned to a faretheewell, with a freewheeling ensemble celebrating phone-sex disgusting enough to give masturbation a bad name. Take care – it might send you blind.
– Clive Barnes, New York Post

The last new show of the Broadway season is also the worst. In fact, it isn’t stretching things to say that ”The Best Little Whorehouse Goes Public” is the crummiest junk to litter the district since ”Ain’t Broadway Grand” a couple of seasons back, and that is some competition.

Set designer John Arnone appears to have cornered the market on neon palm trees and sequential lights; it’s amazing how much money can be spent in the service of the boring.
– Jeremy Gerard, Variety

Videosar:
Dee Hoty: I’m Leavin’ Texas
Dolly Parton: I Will Always Love You från filmen Best Little Whorehouse In Texas.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: