Dag 98: Sweet Little Devil

13 Mar

71LMhLX1BAL
Sweet Little Devil (1924), 120 föreställningar
Musik: George Gershwin
Sångtexter: B.G. ”Buddy” DeSylva
Libretto: Frank Mandel & Laurence Schwab

Tom Nesbitt blir förvånad över att Joyce West, den väna Follies skönheten han har brevväxlat med, visar sig vara en känslokall och intrigerande ”gold digger”. Det framkommer så småningom att det är Joyce kusin Virginia Culpepper (en snäll och rar flicka med författarambitioner) som har haft hand om Joyce beundrarpost och stått för allt brevskrivandet. Så egentligen är det Virginia Tom älskar men det krävs två akter, en massa sköna sånger och dansnummer innan han inser det.

Ni som läst min blogg vet nog vid det här laget att jag har en viss förkärlek för jazziga musikaler från 20- och det tidiga 30-talet och är extra förtjust om de har musik av Gershwin.
Här fick jag en jackpot! Gershwin, jazz, 20-tal och dessutom i det närmaste helt bortglömd, vilket betyder en massa nya okända låtar!
Jag är lycklig. Nä, mer än det, jag är lyrisk.
Och så bra musik det är. Gershwin var precis på gränsen till att hitta ”sin”stil när den här skrevs så det är en övergångsmusikal med fötterna ordentligt placerade både i en äldre ragtime-igare tradition och i starten till en mer sofistikerad och modern jazzighet. Och mötet stilarna emellan är ljuvlig.
Och sångtexterna… Måste vara bland de vassaste och roligaste den eran har producerat. Flera av skämten fick mig att skratta högt! Och betänk då att de är nästan 90 år gamla! Genuin kvickhet, ”moderna” referenser och glirningar både mot kändisar och reklamslogans, ett bett och en vasshet som den tidens textförfattare normalt saknade. Bud De Sylva föregriper både Ira Gershwin och Larry Hart vad gäller smarta och välkonstuerade sångtexter.
Sångerna kanske inte direkt för handlingen framåt men för en gång skull gör det inget för varje sång är som en liten ljuv pralin som är god nog att njuta för sig.
Insprängt mellan sångerna finns små replikskiften som gör att det är lätt att hänga med i handlingen i denna lilla lätta  sufflé.
Man använder sig på cd:n av den återfunna orkestrering som skapades för Sweets turnéversion. Sättningen är för 10 instrument: 2 tråblås, 2 brass, 4 stråkar, trummor och piano. Låter helt superbt. En perfekt kombination för en sån här musikal.
Det var länge sen en platta fick mig att bli så här euforisk. Men för mig är det här lycka, extas och bara så jäkla bra!!!!!!!!
Högsta betyg!

Favvisar:
Allt! Men om jag måste plocka ut några titlar så får det bli: You’re Mighty Lucky, The Jijibo, Our Little Kitchenette, Just Supposing

Kuriosa:
Sweet Little Devil hette från början A Perfect Lady.

1924 skulle bli ett väldigt speciellt och viktigt år i George Gershwins liv:
Tre veckor efter Sweet Little Devils premiär så satt han vid pianot och spelade med i uruppförandet av Rhapsody in Blue, stycket som blev hans genombrott som kompositör.
Som avslutning på året så började han sitt samarbete med sin bror Ira som huvudsaklig sångtextförfattare och deras första gemensamma verka var Lady, Be Good som gav dem ett publikt genombrott, ett otal hits och blev starten på en nästan osannolikt serie med hitshower och hitlåtar.
Lägg till detta musikalerna Sweet Little Devil, Primrose (endast spelad i London) och musiken till det årets upplaga av George White´s Scandals.
George var en synnerligen produktiv man.

George Gard ”Buddy” DeSylva gick från sitt samarbete med Gershwin till att skriva ihop med Lew Brown och Ray Henderson. Dessa herrar skapade bland annat collegemusikalen Good News (1927).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: