Dag 99: Bugsy Malone

14 Mar

Bugsy Malone (OLC)
Bugsy Malone (1983), 300 föreställningar.
Revival 1997 och det är den cd:n jag utgår från.
Musik & sångtexter: Paul Williams
Libretto: Alan Parker baserad på hans film med samma namn från 1976

”Fat Sam” ägaren till en populär ”speakeasy” klubb, hotas att bli utkonkurerad av sin ärkerival ”Dandy Dan”. För Sam gäller det att vinna över Danny i ett  renodlat gangsterkrig om han inte ska förlora sitt imperium.
Bugsy Malone anställs av ”Fat Sam” som en slags alltiallo/livvakt/chaufför. Det passar honom bra speciellt med tanke på att han just träffat en aspirerande sångerska vid namn Blousey som han blivit förälskad i.
Bugsy är en ökänd charmör och Blousey tror naturligtvis inte på att han verkligen är förälskad i henne utan att han bara vill erövra och krossa ett hjärta till. För att vinna hennes kärlek och visa att han menar allvar så lovar Bugsy att fixa jobb åt henne i kabarén där Sams flickvän Tallulah är stjärnan. Tallulah å sin sida är mer  intresserad av Bugsy än att hjälpa en liten sångerska…
Samtidigt så blir det mer och mer spänt mellan Sam och Dan och en konfrontation är oundviklig…

Det här var något av min favoritmusikal när jag var liten. Jag hade en kassett med musiken från filmen och det bandet gick non-stop i min lilla bandspelare. Kunde varenda låt utan och innan. Så det går inte att komma ifrån att jag var lite orolig när jag satte på denna version.
Jag hade inte behövt oroa mig för musiken är fortfarande väldigt bra och härligt 20-tals pastich-ig. Det är jazz, ragtime, ”torch songs” och crooning och allt lätt kryddat med modernare popkänsla. Omedelbart och catch-igt är det och omöjligt att inte dras med i.
I filmen så var flera av rösterna dubbade av Paul Williams själv (tror faktiskt att de flesta var dubbade men det vet jag inte säkert…) och det gav sångtolkningarna en aning mer finess och djup än de har i den här versionen. Här är det ungdomar i åldern 11-16 som framför alla låtarna och det är ju som det ska vara i just denna musikal men det blir ändå mer som att lyssna på en osedvanligt professionell högstadieuppsättning  än ett ”riktigt” castalbum.
Många gör starka solistiska insatser och det är nått visst med att höra en gangster sjunga med en tydlig ”mitt i målbrottet” röst.
Körinsatserna är däremot mer menlösa och känns verkligen som ”ungdomskör” och det är inte så positivt i det här sammanhanget.
Det finns ett antal nya låtar i scenversionen och de är trevliga tillskott.
Tyvärr så har Williams arrat om ett par av de gamla sångerna till oigenkännlighet.
Den här versionen kommer inte i närheten av originalet och det var väl kanske inte heller att förvänta.
Men det är en kul och originell musikal och om det här kan ge den ett nytt liv så är jag helt för det.

Favvisar:
That’s why they call him Dandy, Bad Guys, Tomorrow, So You Wanna Be A Boxer, Down And Out

Kuriosa:
För er som inte känner till Bugsy Malone, varken som film eller musikal, så kan jag berätta att det är en parodi på de hårdkokta gangsterfilmerna från det tidiga trettiotalet. Twisten är dock att alla rollerna spelas av barn och ungdomar och att man skjuter på varandra med k-pistar (splurge guns) laddade med grädde, har biljakter i trampbilar, dricker saft på speakeasyklubbarna etc. Är betydligt roligare än det kanske låter så här.

En mycket ung Jodie Foster spelade nattklubbssångerskan Tallulah i filmversionen.

Alan Parker både skrev och regisserade filmen. Detta var hans debutfilm. Efter det har han regiserat filmer som Midnight Express, Fame, Pink Floyd-The Wall, The Commitments och Evita.

Paul Williams som skrev musiken har haft en lång och framgångsrik karriär som kompositör.
Han var med och skrev musiken till filmen A Star Is Born (1976). Sången Evergreen (Love Theme from A Star Is Born) blev en listetta för Barbra Streisand och vann en Oscar som det årets bästa filmsång. Till just den sången skrev han bara texten, det var Barbra själv som skrev musiken.

Jag har fortfarande kvar Bugsy Malone kassetten med original konvolut och allt.

Videosar:
My Name Is Tallulah med Jodie Foster
Fat Sam’s Grand Slam
Tomorrow
Bad Guys
Jasmine Forsberg My Name Is Tallulah
Highlights ur Bugsy från Olympia Theatre, Dublin 2008

Kommentera

