Dag 120: Phantom

4 Apr

2624793509a05c24f0466110.L
Phantom (1991)
Musik & sångtexter: Maury Yeston
Libretto: Arthur Kopit baserad på  Gaston Lerouxs roman Le Fantôme de l’Opéra fr 1911.

Erik (fantomen) föddes och växte upp i katakomberna under Parisoperan.
En dag hör han Christine sjunga på gatan. Han inser att hon har en fantastisk men outvecklad röst och han erbjuder henne att lära henne sjunga opera. Han har dock ett villkor och det är att hon aldrig får se hans ansikte eftersom det är så otroligt missbildat. Hon accepterar.
Erik hjälper henne att utveckla en otroligt vacker och unik röst och ser till att hon blir presenterad för Gérard Carrière, chefen för Operan. Tyvärr så får Gérard sparken i samma veva och hans ersättare blir en operasångerska vid namn Carlotta och hennes man. Hon är en diva som inte bara vill vara chef utan även få sjunga de bästa rollerna. Problemet är att hon har en fruktansvärt ful röst.
Carlotta har lagt märke till Christine, insett hennes talang och gör allt hon kan för att sabotera det för henne och försöker till och med skada hennes stämband. Men Erik märker det och mördar Carlotta.
Polisen anländer, börjar jaga fantomen som så småningom blir omringad av dem. Då kommer den förre operachefen Carrière till platsen och avslöjar att han är Eriks far. För att bespara sin son mer förnedring och sorg så skjuter Carrière honom.

Musiken till denna version av ”fantomen” är ännu tydligare inspirerad av det sena adertonhundratalets operett tradition än Lloyd Webbers.
På både gott och ont.
Å ena sidan så är det kul med musik som känns och bitvis låter som om den faktiskt kunde vara från eran. Å andra sidan så känns den ibland lika krystad som en del mer melodramatiska stycken från den tiden gör.
Det låter verkligen operett om allt, även vad gäller rösterna. Tyvärr så har jag aldrig varit så förtjust i stilen så för mig är det här måttligt kul.
Maury Yeston som hör till mina favorit kompositörer tycker jag har tappat bort sig lite här. Musiken växer visserligen vid varje genomlyssning men känns inte så omedelbar, intressant eller emotionellt engagerande som exempelvis hans sånger i Nine gör.
Jag blir lite uttråkad och tycker nog att en del sånger mest går på tomgång. Men det är som sagt lite av en smaksak. Många kan nog komma att älska det här lika mycket som de älskar den andra versionen av berättelsen. För bitvis så finns här storslagen romantisk musik, svepande melodier och bra vokala insatser.

Favvisar:
Overture, Who Could Ever Have Dreamed up You, The Music Lessons/Phantom Fugue, Dressing for the Night

Kuriosa:
Den här versionen av operafantomen skrevs faktiskt ett par år innan Lloyd Webber skrev sin.
Kopit & Yeston hade precis vunnit en Tony för sin musikal Nine 1982, när de blev tillfrågade att göra en musikalversion av Gaston Lerouxs roman.
De satte igång. Men precis när de hittat producenter och finansiärer för projektet och även skrivit det mesta av musiken och librettot så publicerade tidningen Variety en artikel där Lloyd Webber meddelade att hans nästa projekt skulle bli en musikalversion av just Fantomen. Detta ledde till att de flesta som tänkt investera i projektet drog sig ur, för vem ville försöka konkurera med mannen som gett världen Cats?
Så projektet las på is.
När Kopit ett par år senare fick i uppdrag att skriva en fyra timmars mini-serie för tv baserad på Fantomen så använde han sitt gamla musikalmanus som grund. Han sa samtidigt till Yeston: ”Ge inte upp än, för vem vet, nån kanske ser min version och tänker vilken bra musikal det här skulle bli…” Kopits version av Lerouxs roman skiljer sig nämligen väldigt mycket från Webbers musikalversion.
Och så blev det.
Ett år efter tv-serien så hade verket premiär som musikal.
För att folk inte skulle blanda ihop den med Lloyd Webbers version så gav man den bara namnet Phantom.

Stycket har spelats  i över 1000 olika produktioner över hela världen.
”The greatest hit never to be produced on Broadway”, enligt Yeston själv.

Videosar:
My True Love – My Mother Bore Me
Phantom Fugue – från Takarazuka Revue, en  japansk musikteatergrupp där alla roller enbart spelas av kvinnor.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: