Dag 128: Jersey Boys

12 Apr

51A9a4vAg9L
Jersey Boys (2005), över 3000 föreställningar hittills, spelas fortfarande.
Musik: (till största delen) Bob Gaudio
Sångtexter: (till största delen) Bob Crewe
Libretto: Marshall Brickman, Rick Elice

Det här är både en biografi och jukebox musikal.
Den skildrar bildandet av, framgången för och upplösningen av popgruppen The Four Seasons.
Själva föreställningen är uppdelad i fyra delar (årstider) och i varje del är det en av medlemmarna som agerar berättare och ger sin egen version om vad som hände.
Titeln syftar på att alla medlemmarna kom från New Jersey

Eftersom det här är en musikal om The Four Seasons och deras musik så är det här egentligen mest en skiva med covers framförda av väldigt skickliga sångare som verkligen låter som gruppen gjorde i sina glans dagar.
Här får man de flesta av gruppens största hits, plus ett par medleys med deras och andras låtar samt några små dialogpartier så man kan hänga med lite i storyn.
Om man gillar 60-talspop, falsettsång, starka melodier och hit på hit på hit så är det här en självklar platta att ha i sitt musikbibliotek.
Jag blir lycklig av denna samling sånger så jag säger bara: Införskaffa! Genast!

Favvisar:
Walk Like A Man, December 1963 (What A Night), Beggin’, Can’t Take My Eyes Off You, Who Loves You

Kuriosa:
Föreställningen vann 4 Tony Awards 2006: Bästa musikal, Bästa manliga huvudroll, Bästa manliga biroll och Bästa ljuddesign.

Den vann också 2 Drama Desk Awards: Bästa manliga huvudroll och Bästa Ljuddesign.

Castskivan vann en Grammy Award för bästa musikalalbum 2007.
Skivan sålde guld i februari 2008 = 500 000 exemplar bara i USA!
Den sålde platina (1 000 000 ex i USA) i oktober 2009

Londonversionen vann en Laurence Olivier Award för Bästa musikal 2008.

Marshall Brickman är kanske mest känd för att han, i samarbete med Woody Allen, bl a skrev manusen till filmerna Sleeper, Annie Hall och Manhattan.

Brickman & Elice har också skrivit librettot till den i Sverige aktuella musikalen The Addams Family.

Pressklipp:
The crowd goes wild. I’m talking about the real, mostly middle-aged crowd at the August Wilson Theater, who seem to have forgotten what year it is or how old they are or, most important, that John Lloyd Young is not Frankie Valli. And everything that has led up to that curtain call feels, for just a second, as real and vivid as the sting of your hands clapping together.
Ben Brantley, The New York Times

O.K, so the book is clunky, the backstory is emotionally skeletal and the structure sticks to a generic ”VH1 Behind the Music” model, but glance around the newly rechristened August Wilson Theater during the songs in Jersey Boys at the middle-age women dancing in their seats while their husbands’ heads bop to the music and it’s clear something is connecting. Then go dive in among the leopard-print outfits and thick Sopranos accents in the lobby at intermission and it becomes even clearer.
Variety

But even when commerce trumps creativity, creative folks can benefit. That’s the happy lesson of Jersey Boys (* * * out of four), the flawed but unexpectedly winning homage to Frankie Valli and the Four Seasons that opened Sunday at the August Wilson Theatre.

But Boys’ real secret weapon is its stars. John Lloyd Young’s sweetly guileless Valli does indeed sing like an angel, as another character notes. And he and the actors cast as his bandmates perform the Four Seasons’ hits with more prowess and charisma than I’ve yet seen in a faux-rock musical. When these guys re-enact an Ed Sullivan TV spot, you understand why those girls in the audience screamed.
– Elysa Gardner, USA Today

Oh What a Night. There were times when I felt that the performers were making even the Beatles sound somewhat lacking in musical texture.
– Benedict Nightingale, The Times

Yeah, sure. Go see Jersey Boys , subtitled ”The Story of Frankie Valli & The Four Seasons.” So what if the Des McAnuff production is so slick that you could slip on it and slide to an untimely end? Fuhgeddaboudit! It’s got the Four Seasons songs, an astonishing string of melodic and melodramatic celebrations of adolescent emotion that make this show a highly appealing oldies concert.

Despite its flaws, you can’t beat this show with a stick.
David Finkle, TheaterMania.com

Don’t count the ”jukebox musical” out yet: A new one called Jersey Boys opened last night at the August Wilson Theatre on Broadway, and it should run for about 20 years.

The book by Marshall Brickman and Rick Elice is a little long on narration, and you may find your eyes glazing over until the point, two-thirds of the way through the first act, when the boys break into television with an appearance on American Bandstand. From that point on, though, you snap awake and happily ride the wave.
Jacques Le Sourd, The Journal News

Videosar:
Highlights
Jersey Boys London Cast Medley
Jersey Boys Broadway Musical Medley från Letterman
Trailer för London versionen
Jersey Boys at theTony Awards

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: