Dag 195: Motown: The Musical

18 Jun

61xFTpCpbrL
Motown: The Musical (2013), spelas fortfarande
Musik & sångtexter:  Lionel Richie, Marvin Gaye, Rick James, Stevie Wonder, Brian Holland, William Garrett, Smokey Robinson och många, många fler
Libretto: Berry Gordy, baserad på hans självbiography: To Be Loved: the Music, the Magic, the Memories of Motown

Musikalen startar 1983 vid 25 års jubileet av Motown Records.
Berry Gordy som grundade bolaget, sitter hemma och känner sig sviken av de artister som övergivit hans stall och de som stämt honom av olika anledningar. Han funderar på om han verkligen vill gå på festen. Detta leder till att han börjar tänka tillbaka på hur allt startade och i tillbakablickar får vi följa hans karriär från startandet av skivbolaget, via alla dess framgångar fram till ”nutiden”.

De flesta av sångerna framförs av artisterna i olika inspelningsstudior eller som scener från deras konsertframträdanden.
Det är väldigt få sånger som används för att föra handlingen framåt eller fördjupa nån karaktär. Kanske lika så bra för enligt kritikerna så blir det bara fel de få gånger de försöker sig på det.

Det första som slår mig med den här plattan är hur lite musik det är på den – bara 45 minuter. Detta från en show som innehåller närmare 60 Motownsånger, förvisso främst fragment från låtarna men ändå. Tycker det är lite snålt och jag förstår inte riktigt anledningen till det heller för standarden numera ligger ju på minst 60 minuter musik på en castskiva.
Nåväl, det är som det är.
I övrigt har jag inget att anmärka på.
Man bör kanske vara medveten om att väldigt många spår (de flesta faktiskt) består av medleys, vilket jag tycker ger låtarna en fräschhet som får mig att höra dem med nya öron, så att säga. Fast visst hade det varit kul att få fler kompletta sånger för det blir ju lite snuttefieringsvarning på hela plattan. Men det funkar ju bra när man ska ladda inför en kul festkväll. Och det här är en riktig partyplatta, proppad med hits ur Motownkatalogen, och även om det är covers så låter det otroligt likt originalen.
Jag blir glad av den här plattan och eftersom jag inte har de här låtarna sedan tidigare på cd så blev det här ett vitalt och härligt tillskott till min samling.
Det är bara att slänga den på spelaren, vräka på volymen och boogie down with Motown!
Groovy!

Favvisar:
Intro medleyn, Hey Joe (Black Like Me), Get Ready / Dancing In the Street, The Motortown Revue (ännu en medley), Can I Close the Door (On Love)

Kuriosa:
Showen vann en Theatre World Award

Presklipp:
The hit parade reels on seemingly forever in Motown: The Musical, a dramatically slapdash but musically vibrant trip back to the glory days of Detroit, where the vinyl pouring out of an unassuming two-story house took the world by storm, all but paving the city’s streets with gold records.

For all the richness of its gold-and-platinum-plated soundtrack, Motown would be a much more satisfying nostalgia trip if Mr. Gordy and his collaborators were more effective curators of both story and song, rather than trying to encompass the whole of the label’s fabled history in two and a half hours. Irresistible as much of the music is, I often had the frustrating impression that I was being forced to listen to an LP being played at the dizzying, distorting speed of a 45.
– Charles Isherwood, The New York Times

The 2 1/2-hour show, about Motown Records under founder Berry Gordy, opened Sunday at The Lunt-Fontanne Theatre completely unbalanced: The songs are staggering, the book utterly flimsy. Both are due to one man: Gordy, who clearly knows what makes an indelible hit song, but also has an inability to write objectively about that skill. As the book writer, Gordy comes across almost divine, a true visionary who literally changed the world and race relations but was eventually abandoned by the artists he made stars when they sought to cash in. There are parts of the show that even a North Korean dictator would find excessively flattering.
– Mark Kennedy, The Huffington Post

Instead of having to endure perhaps a dozen different jukebox musicals based on various Motown icons in future years, Motown: The Musical allows us to get it all over with in one shot.
It’s an unwieldy and unfocused attempt to package dozens of hit songs from all the trailblazing Motown performers of the 1960s and 1970s into a single sugarcoated, sanitized narrative revolving about workaholic megaproducer Berry Gordy.
Still, this elaborate, very busy production ought to please anyone looking to take a nostalgia trip and overlook its problems.

Jersey Boys, which is undeniably the best of the jukebox genre, unhesitatingly addressed the Four Seasons’ gritty past, while Motown hides all traces of scandal under the rug. Even the racial tensions of the period are addressed too fleetingly to make an impact.
Ironically, while Motown bemoans how the music industry was ultimately swallowed up by corporate giants that wooed away Gordy’s major clients with wild offers, the musical is essentially a company history section of a corporate website.
– Matt Windman, AM New York

Videosar:
Från Tony Award Galan 2013
Get Ready / Dancing In the Street
Sneak Peek från repetition
Behind the scenes
Motown the Musical perform a medley of Jackson 5 plus en intervju med den lilla grabben som spelar Michael Jackson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: