Dag 210: Kwamina

3 Jul

61U6xKh7-RL
Kwamina (1961), 32 föreställningar
Musik & sångtexter: Richard Adler
Libretto: Robert Alan Aurthur

Föreställningen utspelar sig i ett Väst-Afrikanskt land som precis ska få sin självständighet efter att ha varit en brittisk koloni.
Där i en liten landsortsby hittar vi Kwamina som precis har kommit hem igen efter att ha studerat medicin i England och Eve Jorden byns vita kvinnliga läkare.
Kwamina, som är son till hövdingen, vill få sitt folk att lämna de gamla sederna, ritualerna och vidskepligheten och börja anamma den modern tidens idéer och tänk.
Detta leder till konflikter mellan honom och de lokala medicinmännen. 
Han har också väldigt svårt för Eve till en början som han tycker behandlar hans folk på ett nedlåtande sätt. Men naturligtvis så faller de så småningom för varandra och tillsammans bestämmer de sig för att försöka lära de unga i byn att anpassa sig till den nya moderna världen.

Det här var en överraskning.
Det här var inte bara bra utan riktigt bra.
Musiken är nog ungefär lika äkta afrikansk som Rodgers & Hammersteins musik till Kungen och jag var äkta thailändsk. Men precis som deras musik ändå kändes rätt så gör även denna det.
Adler har kryddat verket med typiskt afrikanska rytmer, både vad gäller sånginsatser och musiken. 
Resultatet blev en show som är tillräckligt mycket Broadway för att bli lättillgänglig och samtidigt innehåller tillräckligt med afrikanska inslag för att kännas spännande och exotisk.
Här finns fantastiska körnummer, riktigt vackra och emotionella ballader och en del både roliga och svängiga sånger.
Och inte bara musiken är bra, Adlers sångtexter håller hög nivå de med.
Jag är förvånad över att den här showen inte är mer känd för den är verkligen enormt bra.
En musikal värd att leta upp och njuta av.

Favvisar:

The Cocoa Bean Song, Welcome Home, Seven Sheep Four Red Shirts And A Bottle Of Gin, You’re As English As, One Wife



Kuriosa:

Kwamina (uttalas KWAH-min-ah) betyder född på en söndag enligt upphovsmännen.

Adler skrev musikalen speciellt med sin fru, Sally Ann Howes, i tankarna.
Fast läget blev lite spänt dem emellan när han upptäckte att hon inlett ett förhållande med sin manlige motspelare under repetitionsperioden…

Adler kunde varken spela piano eller läsa noter och komponerade hela verket med hjälp av en liten minixylofon som han tog ut melodierna på.

Temat med kärlek över rasgränserna var fortfarande väldigt kontroversiellt på Broadway 1961.
Och extra kontroversiellt var det faktum att det var en vit kvinna som fick ihop det med en svart man.
Tvärtom (vit man med svart kvinna) hade fortfarande väckt anstöt men inte i lika hög grad.

Det berättas att när paret kysses i föreställningen (och vi pratar om en snabb, kysk, stängd mun kyss) så fanns det folk som lämnande salongen under högljudda protester.

Agnes De Mille vann en Tony Award för koreografin.

Pressklipp:

Whatever has possessed librettist Aurthur to cast the dialoguefor so contemporary an entertainment in the over-ripe idiom that used to be reserved for bad Biblical plays, I cannot imagine. Sentences are spooled from the tongue as though they had been translated from the Coptic and memorized by listening to Living Language records. The show in general is a thing of enormous good will and as much bad writing.

- Walter Kerr, Herald Tribune



Almost liked the play. Loved the loincloth.
– Bill Slocum, Mirror



Venturing bravely where virtually no straight plays have dared, Kwamina is a musical that tackles the challenge of Africa and its awakening. Since it is dealing with a burning theme, it is properly not a conventional song-and-dance show.

Because they are attempting an overwhelming theme in terms of a musical, they are bound to simplify. In fact, there are places where they oversimplify. Their hearts are in the right place, but their story moves at times like well-arranged points in a political primer on Africa. The result is a tendency for some of the characters to become mouthpieces for a viewpoint rather than human beings.
– Howard Taubman, The New York Times

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: