Dag 105: Carmen Jones

20 Mar

Carmen Jones
Carmen Jones (1943), 503 föreställningar
Baserar mitt omdöme på Londonversionen från 1991.
Musik:  Georges Bizet (arrangerad för Broadwayversionen av  Robert Russell Bennett)
Sångtexter & libretto: Oscar Hammerstein II baserad på Bizets opera med samma namn som hade ett libretto av Henri Meilhac & Ludovic Halévy, operan i sin tur är baserad på novellen Carmen av Prosper Mérimée.

Det här är operan Carmen förflyttad den amerikanska södern under 2:a Världskriget.
Carmen arbetar på en fallskärmsfabrik.
Hon har spanat in en korpral på den närliggande millitärbasen. Han heter Joe och är förälskad i Cindy Lou och planerar att gifta sig med henne.
Efter att Carmen har råkat i slagsmål med en annan kvinna på fabriken så får Joe uppdraget att köra henne till en polisstation för att överlämna henne till myndigheterna. Det blir inte så för Carmen förför honom och han struntar i sitt uppdrag. Det resulterar i att han hamnar i ett militärfängelse.
Medan Carmen väntar på att han ska släppas fri så stöter hon på den framgångsrika boxaren Husky Miller.
Detta är starten till ett triangeldrama som kommer att sluta i ond bråd död.

Idén att flytta Carmen från det soliga Spanien till den amerikanska södern låter kanske som hädelse för många operafans men jag tycker det här är rätt så kul.
Det är inte bara så att man förflyttat handlingen utan man har också givit musiken en betydligt mer jazzig framtoning vilket är rätt uppfriskande.
Jag gillar Bizets musik  i original men den har nästan spelats sönder med tanke på hur ofta det framförs sånger ur den på alla möjliga tillställningar och konserter. Så att höra den dels på engelska och dels med starka jazziga brasspartier där framförallt saxofoner fått en dominerande plats, är både kittlande och förvirrande på samma gång.
Jag kan ju inte påstå att allt blir bra i den här versionen, en del låtar blir nästan parodier på originalet men andra får en förhöjning.
De flesta rösterna på cd:n har klassisk skolning och det klingar bra om dem oavsett om det är mer klassiska arior eller jazzarr.
Kanske inget för operapuritanen men om man har ett öppet sinne så ska man absolut ge den här en chans.

Favvisar:
Whizzin’ Away Along De Track, Beat Out Dat Rhythm on a Drum, Dat’s Love, Stan’ Up and Fight, Dere’s a Cafe on de Corner

Kuriosa:
För nästan alla i originalföreställningen var detta deras scendebut. Det var bara en enda i produktionen som hade stått på en teaterscen tidigare.

Carmen Jones blev filmad 1954 med Harry Belafonte som Joe och Dorothy Dandridge som Carmen. De var bägge sångare men eftersom de inte var klassiskt skolade så blev deras sånginsatser dubbade.

Dorothy blev nominerad till en Oscar för sin insats men förlorade mot Grace Kelly som vann den för sin insats The Country Girl.

Musiken till Carmen har också används i en helaftonsbalett av Matthew Bourne som fick titeln The Car Man.

Videosar:
Beat Out Dat Rhythm on a Drum
You Talk Jus’ Like My Maw
Carmen Jones filmtrailer
Trailer för Carmen: A Hip Hopera
Harry Belafonte & mupparna: Banana Boat Song
En längre snutt ur The Car Man

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: